Hotel informatie / Hotel information

Informatiegids

English Version

Welkom

Geachte gast, Van harte welkom bij Hotel Fidder – Patrick’s Whisky Bar! 
 

Tijdens uw verblijf staan wij altijd voor u klaar met persoonlijke, gastvrije service. 
In deze informatie vindt u de belangrijkste wetenswaardigheden over ons hotel en uw kamer. 
Heeft u nog vragen, aarzel dan niet om ons aan te spreken bij de receptie 
of bel ons vanuit uw kamer op toestel 200. 

Wij wensen u een heerlijk en aangenaam verblijf in Hotel Fidder. 

Met gastvriendelijke groet, 

Het team van Hotel Fidder – Patrick’s Whisky Bar



Geschiedenis van Hotel Fidder

Ons hotel is gevestigd in drie statige herenhuizen die in 1905-1906 zijn ontworpen door de toonaangevende architect G.B. Broekema uit Kampen. De panden zijn gebouwd in rijke Jugendstil-stijl. Ze liggen aan de Koningin Wilhelminastraat in de rustige wijk Veerallee, op loopafstand van het historische centrum en het station. De Koningin Wilhelminastraat en de parallelle Prins Hendrikstraat waren destijds de eerste straten van deze “elitebuurt”. Beide straten kenmerken zich door zuivere Art Nouveau-architectuur; alle veertien panden aan de Koningin Wilhelminastraat zijn aangewezen als rijksmonument vanwege de unieke aaneengesloten Jugendstil-bebouwing. 

In 1984 kocht Hennie Fidder een van de huizen en vestigde er een pension. Nog geen jaar later kreeg het de status van hotel. In de jaren daarna kwamen de twee naastgelegen panden erbij en werden alle drie in hun oorspronkelijke stijl gerenoveerd. Hotel Fidder groeide uit tot een luxe driesterrenhotel met 23 unieke, stijlvol ingerichte kamers, waar de sfeer van weleer bewaard is gebleven. Gasten van over de hele wereld genieten hier van een vorstelijk verblijf in een bijzondere ambiance.

1910

 


Veiligheid & Noodgevallen

Belangrijke telefoonnummers

Alarmnummer (politie, brandweer, ambulance): 112
Politie (geen spoed): 0900 – 8844
Dokterscentrale (huisarts weekend/feestdag): 0900 – 333 6 333

Receptie (intern vanuit uw kamer): 200
In geval van ongevallen of medische nood

Bij een ongeval of medisch noodgeval verzoeken wij u direct contact op te nemen met de receptie (toestel 200). Er is in het hotel altijd een medewerker aanwezig met een BHV-diploma (bedrijfshulpverlening) die eerste hulp kan verlenen.

Diefstal voorkomen

Wij raden u aan bij het verlaten van uw kamer altijd de deur goed op slot te doen, om diefstal te voorkomen. Maak ook gebruik van de kluis op uw kamer (de sleutel hiervoor is verkrijgbaar bij de receptie). In geval van diefstal zal onmiddellijk de politie worden ingeschakeld.

Brandveiligheid

Uw verblijf in een hotel betekent dat u minder vertrouwd bent met de omgeving. Mocht er brand of een andere noodsituatie ontstaan, dan kan evacueren lastiger zijn dan thuis. Wij vragen daarom uw aandacht voor enkele belangrijke veiligheidstips:

Bij aankomst (voorbereiding): Bestudeer het vluchtwegenplattegrond op uw etage. Kijk waar de dichtstbijzijnde nooduitgangen en handbrandmelders zich bevinden. Tel het aantal deuren tussen uw kamer en de nooduitgang – dit kan u helpen indien u in rook moet vluchten. Rook nooit in uw kamer (het hotel is volledig rookvrij). Lever uw kamersleutel altijd in bij de receptie wanneer u het hotel verlaat; bij een calamiteit weten wij zo wie er nog binnen is.

Als er brand uitbreekt: Blijf kalm.

Brand in uw kamer: Verlaat onmiddellijk uw kamer, sluit de deur achter u en alarmeer de bedrijfshulpverlener via een handmelder op de gang. Indien mogelijk waarschuwt u ook direct de receptie (toestel 200).

Brand niet in uw kamer: Verlaat uw kamer alleen als het veilig is om dit te doen. Neem uw kamersleutel mee voor het geval de vluchtweg geblokkeerd raakt en u terug uw kamer in moet. Probeer geen kostbaarheden mee te nemen en sluit de deur achter u. Blijf laag bij de grond om onder de rook te blijven tijdens het vluchten.

Controleer de deur: Voel met de rug van uw hand aan de kamerdeur voordat u opent. Is de deur koel, duw hem dan voorzichtig open en ga kruipend via de dichtstbijzijnde uitgang naar buiten. Is de deur heet, open deze niet! Blijf in de kamer, dicht kieren onder de deur met natte handdoeken of lakens en sluit eventuele ventilatieopeningen. Bel 112 om uw locatie te melden. Ga naar het raam en trek desnoods vanaf daar de aandacht om hulp in te roepen.

Volg altijd de instructies van het hotelpersoneel en de hulpdiensten. 
Uw veiligheid heeft de hoogste prioriteit.


Hotelinformatie

Receptie: Dagelijks geopend van 07:00 tot 24:00 uur. Buiten deze tijden kunt u te allen tijde iemand bereiken; gebruik hiervoor de nachtbel bij de deur of bel 200 vanaf de kamertelefoon.

Inchecken: Vanaf 15:00 uur kunt u op de dag van aankomst inchecken.

Uitchecken: Op de dag van vertrek verzoeken wij u uiterlijk om 11:00 uur uit te checken.
Wij bieden geen mogelijkheid voor een verlate uitcheck, u mag wel gratis uw bagage bij de receptie afgeven en later op de dag ophalen.

Parkeren: In onze straat en de nabije omgeving kunt u gratis openbaar parkeren. Er is geen eigen parkeergarage.

Nachtingang: Na 24:00 uur gaat de voordeur op slot. Indien u later terugkeert, kunt u aanbellen met de nachtbel bij de entree; wij doen dan zo spoedig mogelijk voor u open. 
Wij vragen u vriendelijk na middernacht rustig te blijven i.v.m. slapende gasten.

Kamersleutel: Laat uw sleutel altijd achter bij de receptie wanneer u het hotel verlaat. (De kamersleutel past niet op de voordeur; én bij een eventuele evacuatie weten wie er aanwezig is.) 
Bij verlies of het niet retourneren van uw sleutel zijn wij genoodzaakt € 225,- in rekening te brengen.

Betaling: U kunt uw verblijf bij de receptie voldoen met contant geld, pinpas of creditcard. Wij accepteren American Express, Eurocard/Mastercard, Diners Club, Visa, JCB en Maestro.

Rookvrij hotel: Hotel Fidder is volledig rookvrij. Roken in de kamer (of elders binnen) is ten strengste verboden. Indien toch blijkt dat er gerookt is, zullen wij €250,- aan extra schoonmaakkosten in rekening brengen.

Huisdieren: Huisdieren zijn niet toegestaan in het hotel. Uitzondering hierop zijn officieel erkende hulphonden, mits vooraf aangemeld. Wij houden ook graag rekening met allergieën van andere gasten.

Cadeau-artikelen: Wilt u uw partner of uzelf verrassen met een kleinigheidje? In de vitrinekast bij de receptie vindt u diverse leuke souvenirs en snuisterijen die te koop zijn. Neem gerust een kijkje!


Eten en Drinken

Ontbijt

Ons uitgebreide ontbijtbuffet staat elke dag voor u klaar van 07:00 tot 10:00 uur. Op zondag kunt u zelfs tot 11:00 uur ontbijten. U mag aanschuiven op het moment dat het u uitkomt; aanmelden voor ontbijt is niet nodig. Bij mooi weer kunt u ook in onze tuin plaatsnemen om in alle rust buiten te ontbijten. Ontbijtpakket: Vertrekt u vóór 7:00 of wilt u liever onderweg ontbijten? Geef het de avond van tevoren aan bij de receptie, dan zorgen wij dat er een ontbijtpakket “to-go” voor u klaarstaat bij vertrek. Introducees: Logeert u bij ons, maar wilt u graag iemand van buiten het hotel laten meegenieten van het ontbijt? Ook externe gasten zijn van harte welkom om te ontbijten voor €35,- per persoon. Graag wel tijdig reserveren (minimaal een dag vooraf), op basis van beschikbaarheid.

Bar menu

Voor lunch en lichte avondmaaltijden kunt u terecht in Patrick’s Whisky Bar, onze sfeervolle bar (zie hieronder). Wij serveren diverse warme en koude gerechten van ons bar menu. In overleg kunnen wij ook een lunchpakket voor u verzorgen (vraag bij de receptie naar de mogelijkheden en prijzen).

Patrick’s Whisky Bar

Achter prachtige kamer-en-suite deuren met antiek meubilair, een open haard, een bibliotheek en een serre die uitkijkt op de tuin, bevindt zich het kloppende hart van ons hotel: Patrick’s Whisky Bar. Deze bar is inmiddels een begrip in Zwolle en ver daarbuiten. Meer dan 1000 whisky’s pronken in de kasten – een eclectische verzameling van zeldzame oude bottelingen, nieuwe onafhankelijke bottelingen, oude blends en officiële distilleerderij-uitgaven. Sinds 2017 is Patrick’s Whisky Bar zelfs een officiële partnerbar van de befaamde Scotch Malt Whisky Society, wat garant staat voor unieke proefervaringen. Gastheer Patrick deelt zijn passie graag met u. Whisky proeven ziet hij als het ophalen van herinneringen en momenten – whisky drinken is beleving en emotie. Weet u niet welke u moet kiezen uit ons ruime aanbod? Patrick neemt u graag mee op ontdekkingsreis en helpt u een whisky te vinden die bij uw smaak past. Bent u op zoek naar een whisky-avontuur? Dan bent u hier aan het juiste adres! Openingstijden: Patrick’s Whisky Bar is dagelijks geopend van 07:00 tot 24:00 uur. U kunt ’s ochtends vroeg al terecht voor een verse kop koffie of thee met iets lekkers, en later op de dag voor een goed glas whisky, een ander drankje of een hapje. 
Keuken sluitingstijden:

Van maandag t/m donderdag kunt u tot 21:00 uur gerechten bestellen van de barkaart.
Op vrijdag en zaterdag is de barkaart beschikbaar tot 20:00 uur.
Op zondag is de keuken geopend tot 15:00 uur.
Tijdens feestdagen kunnen de tijden wijzigen, check bij de receptie naar de mogelijkheden.

Buiten deze tijden is er nog een selectie snacks verkrijgbaar tot 23:45 uur. De sfeervolle serre grenzend aan de bar biedt een mooi uitzicht op de tuin. Het is de ideale plek om na een drukke dag tot rust te komen met een drankje. Geniet van de ambiance binnen, of neem bij mooi weer plaats in de tuin voor een heerlijke avond in de buitenlucht.

De Tuin

Onze besloten stadstuin is een groene oase van rust, waar u even kunt ontsnappen aan de drukte van de dag. Bij mooi weer openen wij graag de tuindeuren voor u. U kunt in de tuin rustig een boek lezen of gezellig iets drinken. De tuin is toegankelijk tot ongeveer 24:00 uur in de avond. Geniet van de bloemen, het groen en misschien zelfs het fluitende vogelconcert – een stukje natuur midden in de stad!

Uw Kamer

Wij willen dat u zich bij ons helemaal thuis voelt. Uw hotelkamer is van alle gemakken voorzien. Hieronder vindt u informatie over de voorzieningen en services in uw kamer:

Schoonmaak: Uw kamer wordt dagelijks schoongemaakt (tussen ±09:00 en 15:00 uur). Indien u op een bepaald moment geen schoonmaak wenst (of specifieke wensen heeft), laat het ons gerust weten. Na 15:00 uur bieden wij geen routine schoonmaak meer dezelfde dag.

Bed en kussens: Al onze dekbedden en kussens zijn anti-allergeen (donsvrij). Heeft u het snel fris of juist warm? U kunt altijd een extra dekbed krijgen, of indien gewenst een tweepersoonsdekbed in plaats van twee enkele. Vraag het gerust bij de receptie. Extra kussens zijn uiteraard ook beschikbaar op verzoek.

Handdoeken: Op uw kamer vindt u voldoende handdoeken, netjes voor u klaar gelegd op het plankje bij de badkamer. Heeft u extra handdoeken nodig? Laat het de receptie weten; we brengen ze graag.

Badkamer en toiletartikelen: In uw badkamer vindt u een haardroger (föhn), evenals enkele badkamerartikelen: voor elke gast 2 flesjes hair & body shampoo en 1 stuk zeep. Daarnaast ligt er per kamer 1 badjas en 1 paar slippers klaar (kamers met een bad hebben 2 badjassen, 2 paar slippers én ook bodylotion).

Vergeten toiletartikel? Geen nood, wij hebben een klein assortiment basisartikelen gratis beschikbaar bij de receptie. U kunt bij ons terecht voor onder andere een kam, wegwerpscheermesje met scheerschuim, tandenborstel en tandpasta, naaigerei, schoenpoets en dameshygiëne-artikelen.

Kluis: In uw kamer staat een privékluis voor uw waardevolle spullen. De sleutels voor de kluis zijn op aanvraag verkrijgbaar bij de receptie. (Verlies van de kluissleutel brengt een boete van €125,- met zich mee.) Wij adviseren u waardevolle eigendommen altijd in de kluis op te bergen wanneer u niet op de kamer bent.

Strijkijzer en strijkplank: Elke kamer is voorzien van een strijkplank en strijkijzer (meestal in de kledingkast). 
U kunt dus altijd uw kleding even opfrissen of strijken indien nodig.

Ventilator: Ons historische pand heeft geen airconditioning. Op warme dagen kunt u echter een ventilator op uw kamer krijgen. Deze is op aanvraag verkrijgbaar; neem hiervoor contact op met de receptie.

Koffie- en theefaciliteiten: Op uw kamer vindt u een waterkoker met koffie- en theebenodigdheden. Geniet op uw kamer van een kopje koffie of thee wanneer u maar wilt. Zijn de thee- of koffiezakjes op? U kunt gratis nieuwe ophalen bij de receptie.

Televisie: Uw kamer is uitgerust met een televisie met afstandsbediening. U kunt ontspannen kijken naar diverse (digitale) zenders. Heeft u vragen over de bediening, dan helpen we u graag.

Telefoon: Met de telefoon op uw kamer kunt u alleen de receptie bereiken (toets 200). Ook kunt u andere kamers in het hotel bellen; kies hiervoor eerst een 1 en dan het kamernummer (bijvoorbeeld kamer 5 wordt 105, kamer 12 wordt 112, kamer 25 wordt 125, etc.). Er is geen mogelijkheid om te bellen met externe nummers.
 


Services op Aanvraag

Maak tijdens uw verblijf gerust gebruik van de extra services die wij bieden. Veel van deze diensten zijn op aanvraag beschikbaar via de receptie:

Bagageservice: Wilt u hulp met uw bagage? Op verzoek kunnen wij bij vertrek uw koffers voor u naar de receptie of uw auto brengen. Ook kunnen we uw bagage veilig opslaan na het uitchecken, in een afgesloten ruimte. Zelfs enkele dagen voor uw aankomst kunnen wij al bagage in bewaring nemen, mocht u bijvoorbeeld eerst een uitstapje maken. Geef uw wensen door bij de receptie.

Wekservice: Indien gewenst maken wij u ’s ochtends op tijd wakker. Onze persoonlijke wekservice is beschikbaar vanaf 06:30 uur. Geef bij de receptie door op welke dagen en hoe laat u gewekt wilt worden. (U kunt uiteraard ook zelf de wekkerradio op uw kamer instellen.)

Reserveringen & vervoer: Onze receptie helpt u graag bij het regelen van externe zaken. Wij kunnen bijvoorbeeld een restaurantreservering voor u maken, een taxi bestellen, of u voorzien van informatie over treintijden en ander openbaar vervoer. Ook voor het boeken van een bioscoop- of theaterkaartje kunt u bij ons terecht. Moet u online inchecken of tickets afdrukken? Stuur uw boardingpass of ticket per e-mail naar info@hotelfidder.nl, dan printen wij het graag gratis voor u uit.

Post & printservice: U kunt uw uitgaande poststukken bij de receptie afgeven; wij frankeren en verzenden ze dagelijks voor u. Daarnaast bieden we een print- en kopieerservice. Wij printen tot 10 pagina’s gratis voor u, daarna berekenen wij €0,25 per pagina. Stuur uw document om te printen per e-mail naar info@hotelfidder.nl
Digitaal op usb stick en dergelijk is niet mogelijk.

Kinderbed / extra bed: Reist u met (jonge) kinderen? Op verzoek kunnen wij een kinderbedje (ledikant) op de kamer plaatsen, of voor iets oudere kinderen een extra bed. Deze service is bedoeld voor kinderen t/m 11 jaar en kost €35,- per nacht. Geef het s.v.p. tijdig aan als u een kinderbedje of extra bed wenst, zodat wij dit voor u kunnen klaarzetten.

Wasserij & strijkservice: Vuile was? Goed nieuws, dat kunnen wij dat voor u laten reinigen. Een volle wasmand (wassen en drogen) kost €25,-. Wij kunnen uw kleding ook voor u strijken à €7,50 per kledingstuk. Stomerij/chemisch reinigen is eveneens mogelijk; dat wordt extern gedaan en duurt gemiddeld drie werkdagen (prijs op aanvraag). Let op: we treden hierbij alleen op als tussenpersoon en kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele krimp, verkleuring of verlies van knopen e.d. 
Bij onverhoopt verlies of beschadiging van kledingstukken vergoeden wij maximaal €50,-.

Schoenpoetsen: Heeft u behoefte aan glanzende schoenen? Uw schoenen kunt u schoonmaken in de hal bij de openbare toiletten, hier staat een schoenpoetsmachine die u vrij kunt gebruiken. 


In de Omgeving

Ook buiten het hotel is er van alles te ontdekken en te regelen. 
Hier enkele handige weetjes over de directe omgeving van Hotel Fidder:

Geld opnemen: De dichtstbijzijnde pinautomaat (Geldmaat) bevindt zich bij het station, aan het Stationsplein 13. Hier kunt u 24/7 contant geld opnemen.

Winkelen: Het gezellige stadscentrum van Zwolle met talloze winkels ligt op ongeveer 10 minuten wandelafstand (u komt dan bij de stadsgracht en oude stadsmuur). De meeste winkels hanteren de volgende openingstijden:

Maandag: 13:00 – 18:00 uur

Dinsdag & Woensdag: 08:30 – 18:00 uur

Donderdag: 08:30 – 21:00 uur (koopavond)

Vrijdag: 08:30 – 18:00 uur (’s ochtends markt op het Grote Kerkplein)

Zaterdag: 08:30 – 17:00 uur (winkelmarkt hele dag)

Zondag: 12:00 – 17:00 uur (koopzondag, veel winkels open)

Fietsverhuur: Zwolle en omgeving laten zich uitstekend per fiets verkennen. U kunt het beste een huurfiets regelen bij een nabijgelegen fietsenwinkel, zoals Gait Rigter Tweewielers of Scholten Fietsen. Wij helpen u bij de receptie graag met adressen, beschikbaarheid en eventueel reserveren. Bij de receptie hebben we ook een QR-code voor u, waarmee u een handige app kunt downloaden met fietsroutes in de omgeving en heel Nederland.

Sport / fitness: Zin om te sporten? Als gast van ons hotel kunt u terecht bij Big Gym Zwolle, de dichtstbijzijnde sportschool. Big Gym bevindt zich aan de Burgemeester Roelenweg 19 (ca. 10 minuten met de auto of 25 minuten lopen). U kunt hier zonder abonnement trainen; een dagpas kost €10,- (te voldoen bij de sportschool). Er is een groot aanbod aan groepslessen – zie www.biggym.nl voor het actuele lesrooster (het is aan te raden om u ca. een half uur voor aanvang van een groepsles even aan te melden bij Big Gym). Voor specifieke vragen is Big Gym telefonisch bereikbaar op 0900-999 2444.

Geld wisselen: Heeft u behoefte aan vreemde valuta of wilt u na uw reis overgebleven buitenlands geld omwisselen? Bij het GWK Travelex wisselkantoor op Station Zwolle kunt u veilig valuta omwisselen. U krijgt hier doorgaans een gunstige koers. Het GWK bevindt zich in de stationshal en is tijdens kantooruren geopend.



Hoogtepunten van Zwolle

Zwolle is een prachtige historische Hanzestad met veel te zien en te beleven. Enkele hoogtepunten die wij van harte aanbevelen:

Museum de Fundatie (Blijmarkt 20): Kunstmuseum met een grote eigen collectie en wisselende exposities van beroemde kunstenaars uit het verleden en heden. Een iconisch gebouw met een opvallende koepel (“de Wolk”) op het dak.

De Peperbus / Onze Lieve Vrouwe Basiliek (Ossenmarkt 10): Deze 75 meter hoge kerktoren – in de volksmond Peperbus genoemd – is hét symbool van Zwolle. De toren heeft een beiaard met 51 klokken. U kunt de Peperbus beklimmen (236 traptreden) voor een prachtig uitzicht over de stad en omgeving. Onderin de toren bevindt zich de basiliek.

Boekhandel in de Broeren (Achter de Broeren 1-3): Een unieke boekhandel gevestigd in de prachtige gotische Broerenkerk uit de 15e eeuw. In deze sfeervolle boekwinkel gaan modern interieur en historische elementen hand in hand. U kunt hier niet alleen terecht voor boeken en koffie, maar ook de oude muurschilderingen en gewelven bewonderen die de Beeldenstorm hebben doorstaan.

Sassenpoort (Sassenstraat 53): Een van de best bewaarde middeleeuwse stadspoorten van Nederland (bouwjaar 1406). De imposante Sassenpoort, opgetrokken uit meer dan 100.000 bakstenen, deed in de loop der eeuwen dienst als verdedigingswerk, gevangenis en archief. Bezoekers kunnen via een wenteltrap omhoog om over de kantelen te lopen en zich in vroegere tijden te wanen. Een monumentaal stukje historie!

Het Zwolse Balletjeshuis (Grote Kerkplein 13): In dit authentieke winkeltje, dat sinds 1845 vrijwel onveranderd is gebleven, worden de beroemde Zwolse balletjes gemaakt en verkocht. Dat zijn harde botersnoepjes naar geheim recept, een echte Zwolse specialiteit. Naast de balletjes vindt u hier een groot assortiment ouderwets Hollands snoepgoed zoals massee, polkabrokken, kaneelstokken en diverse soorten drop. Stap binnen en proef de nostalgie!

Dinoland Zwolle (Willemsvaart 19): Een leuk uitstapje voor gezinnen met kinderen. Dinoland is een speel- en doe-park in dinosaurus-thema, met zowel een binnen- als buitengebied. Kinderen kunnen zich uitleven op de klimtoestellen, minigolfen, fossielen zoeken en natuurlijk tientallen levensgrote dino’s bewonderen. Leuk, leerzaam en lekker actief!

Gasttevredenheid

Wij doen ons uiterste best om uw verblijf zo aangenaam en bijzonder mogelijk te maken. Uw feedback is daarbij van grote waarde. Mocht u tijdens of na uw verblijf suggesties, opmerkingen of verbeterpunten hebben, laat het ons alstublieft weten. U kunt hiervoor ons gasten-enquêteformulier invullen en tegenover de receptie in de brievenbus doen, of u kunt uw feedback persoonlijk aan ons doorgeven. Wij stellen uw mening zeer op prijs – zo kunnen we onze service continu blijven verbeteren. 

Hartelijk dank dat u voor Hotel Fidder heeft gekozen. 

Geniet van uw tijd bij ons!